Dnia 30 maja 2019 r. klasa I c uczestniczyła w warsztatach – terenowych zajęciach edukacyjnych na obszarze Wolińskiego Parku Narodowego w Ośrodku Grodno EFRWP, realizowanych w ramach projektu „Bliżej przyrody”. W ośrodku bardzo serdecznie przywitała nas pani Elżbieta Waliszewska– Lorent, główny specjalista ds. udostępniania parku i edukacji. Następnie pani Elżbieta, jako osoba prowadząca zajęcia przedstawiła nam temat warsztatów -„Rośliny brzegu bałtyckiego” oraz cele i przebieg spotkania. Głównym celem zajęć było zapoznanie nas z różnorodnością życia związanego z brzegiem morza oraz poznanie aktywności fal, która kształtuje warunki życia lokalnych roślin. Zajęcia rozpoczęły się od wycieczki na plażę w celu sprawdzenia 1. Czym różnią się „mieszkania” różnych roślin, skąd te różnice wynikają? 2. Czy w różnych mieszkaniach rosną różne rośliny? Dowiedzieliśmy się także jak nazywają się niektóre z tych roślin. Na początku zostaliśmy podzieleni na grupy i wszyscy szukaliśmy śladów morza na plaży. Każda grupa zaznaczała swoimi kolorowymi chorągiewkami własne znaleziska. Zauważyliśmy, że glony mogą rosnąć poza wodą, na kamieniach, ponieważ fale morskie docierają aż do wydm i podstawy klifu. Rozpoznawaliśmy muszle; sercówkę , rogowiec, małgiew, piaskołaz, omułka… Następnie wykonaliśmy doświadczenie – eksperymentowaliśmy z falami. Każda z grup usypała na brzegu plaży przy wodzie własną wydmę, klif i obserwowaliśmy niszczycielską działalność fal, jak powstają obrywy, nisze, osuwiska, podcięcia. Zrozumieliśmy, że fale niszczą roślinom ich siedliska i rośliny na nowo muszą kolonizować goły piasek. Cechą warunków życia roślin na brzegu morza jest niestabilność wywoływana przez działanie fal.
Pod koniec pierwszej części zajęć
zabawiliśmy się
w fale morskie, poruszaliśmy się w grupach po plaży jak fala morska zalewająca brzeg w czasie przypływu. Po przerwie na posiłek rozpoczęła się
druga cześć warsztatów, w czasie której, wykorzystując atlasy roślin, obserwowaliśmy w grupach na wyznaczonych odcinkach
plaży warunki życia roślin
wydmowych. Odszukiwaliśmy na podstawie
atlasów wybrane gatunki drzew, krzewów, roślin
zielnych i zaznaczaliśmy je w kartach
pracy, określiliśmy
ich wysokość. Każda
z grup wyróżniała
cechy siedliskowe wyznaczonego miejsca obserwacji. Na koniec tworzyliśmy mandale, z tego co wyrzuca morze na brzeg.
Po zajęciach każdy uczeń otrzymał przyrodniczą zakładkę. Pełni miłych wrażeń, z nową wiedzą przyrodniczą w głowach wróciliśmy do szkoły. Joanna Sz.
|
Aktualności >