Program profilaktyczno - wychowawczy 1. Jesteśmy Szkołą Podstawową noszącą imię Marynarki Wojennej RP. Chcemy przygotować naszych wychowanków do trudnej żeglugi przez życie koncentrując nasze działania profilaktyczne i wychowawcze na indywidualizacji i socjalizacji poprzez realizację treści z następujących tematów:
2. W procesie profilaktyczno - wychowawczym akcentujemy podmiotowość ucznia, tworzymy sprzyjające warunki do kształtowania i rozwoju jego umiejętności kreatywnych, osobowości, szanujemy indywidualizm wychowania, dbamy o rozwój jego samodzielności i odpowiedzialności, zapewniamy poczucie bezpieczeństwa i troszczymy się o zdrowy tryb życia. Cele te chcemy osiągnięć poprzez indywidualizację programów profilaktyczno - wychowawczych dla poszczególnych klas. 3. Istotnym elementem programu profilaktyczno - wychowawczego naszej szkoły jest wychowanie morskie, które ma wspomagać rozwój osobowy dziecka i kształtować jego poczucie związku z regionem. 4. Wychowanie i profilaktyka stanowi dla nas integralną jedność z nauczaniem, a proces dydaktyczno-wychowawczy realizowany jest przez wszystkich nauczycieli za pośrednictwem:
5. Realizację założeń programu, a w szczególnie wychowanie regionalne/ morskie wzbogacamy przez współpracę z instytucjami, organizacjami i innymi środowiskami poza szkołą . 6. Główne cele pracy wychowawczej:
emocjonalnego,
7. Główne cele pracy profilaktycznej:
- zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego, - uświadomienie niebezpieczeństw, grożących podczas drogi do i ze szkoły,
8.1 Szkoła objęta jest monitoringiem wizyjnym, który m. in. ma na celu:
8.2.Wykorzystanie monitoringu służy do:
I ETAP EDUKACYJNY Tematy zawarte w programie wychowawczym szkoły w I etapie edukacyjnym realizujemy w ciągu trzech lat, skupiając zadania i treści wokół zagadnień:
Zadania i treści: 1. Odkrywanie własnej inności i indywidualności. 2. Rozwijanie dbałości o własny wygląd i zdrowie. 3. Budzenie zainteresowań osobistych. Odkrywanie uzdolnień , możliwości, własnej wartości i godności. 4. Umiejętność rozpoznawania własnych mocnych i słabych stron. 5. Wyposażenie w pozytywne motywacje do podejmowania trudnych zadań . 6. Budowanie właściwego stosunku do pozytywnych i negatywnych emocji. 7. Dostrzeganie, rozumienie i uznawanie własnych potrzeb, swojej niezależności. 8. Dostrzeganie i rozumienie związków z innymi ludźmi, granic własnych możliwości i wolności. 9. Kształtowanie świadomości przynależności do rodziny, klasy, szkoły, społeczeństwa. 10.Tworzenie właściwych relacji z otoczeniem. 11.Rozwijanie umiejętności skutecznego i akceptowanego komunikowania się , wyrażania myśli i emocji. 12.Rozwijanie zainteresowań , umiejętności organizacji uczenia się , zamiłowania do poszukiwania prawdy. 13.Rozwijanie kreatywnej postawy wobec rzeczywistości. 14.Rozwijanie sprawności i samodzielności życiowej. 15.Branie odpowiedzialności za własne wybory, naukę , rozwój. Wspomaganie ucznia w procesie uczenia się. 16.Nazwa szkoły, jej patron, sztandar, odpowiedzialność za dobre imię szkoły. 17.Współuczestniczenie w tworzeniu regulaminu klasowego. 18.Współuczestnictwo w dbałości o sale lekcyjne . 19.Szkolne święta, obyczaje, zwyczaje związane z patronem szkoły. 20.Poznanie elementów historii i kultury miasta i regionu oraz współudział w życiu społeczno-kulturalnym środowiska lokalnego; uświadomienie morskiego charakteru miasta. 21. Uczestnictwo w działaniach kształtujących dbałość o najbliższe środowiska przyrodnicze. 22.Budzenie uczuć patriotycznych przez rozwijanie podstawowej wiedzy o symbolach kraju, symbolach narodowych, historii Polski i jej miejscu w świecie. 23. Poczucie bezpieczeństwa w szkole i poza jej murami. 24. Poznanie zasad zdrowego i higienicznego trybu życia. 25. Uczenie właściwych postaw prospołecznych, wykorzystując do tego celu bajki terapeutyczne (bajkoterapia). II ETAP EDUKACYJNY Zadania i treści przypisane II etapowi edukacyjnemu realizowane są w ciągu pięciu lat nauki poprzez włączenie ich do programów wychowawczych klas. Niektóre zadania i treści posiadają wskazania do realizacji na określonym poziomie edukacyjnym. WYCHOWANIE DLA SIEBIE 1. Budowanie i utrwalanie poczucia własnej wartości (imię, rodzina, zainteresowania, hobby, hierarchia wartości). 2. Rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, zalet, wad, możliwości i ograniczeń. 3. Kształcenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych. 4. Branie odpowiedzialności za swoje wybory i rozwój. 5. Kształcenie umiejętności uczenia się - rozwijanie pamięci, koncentracji uwagi, motywacji, zainteresowań i zdolności. 6. Rozumienie i szanowanie własnej autonomii i wolności w związku z szanowaniem niezależności i wolności innych. 7. Wykorzystanie preferencji czytelniczych, sportowych, muzycznych do kształtowania umiejętności wyboru wartościowych form organizacji czasu wolnego. 8. Rozwijanie sprawności i samodzielności życiowej. 9. Rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji w postawie otwartej i krytycznej jednocześnie. 10. Rozwijanie dbałości o własny wygląd i zdrowie. 11.Utrwalanie zasad kultury osobistej:
12.Przygotowanie do samorządności:
13. Prowadzenie zdrowego trybu życia. 14. Świadomość zagrożeń płynących z Internetu (cyberprzemoc). 15. Skutki uzależnień (od dopalaczy, alkoholu, narkotyków, środków audiowizualnych itp.). 16.Poczucie bezpieczeństwa w szkole i poza jej murami. 17.Kształtowanie poczucia własnej tożsamości i indywidualności. 18.Szacunek dla własnej i cudzej seksualności. WYCHOWANIE DLA INNYCH 1. Wzmacnianie integracji grupy i poczucia przynależności do niej, rozwijanie umiejętności współdziałania i stosowania norm współżycia. 2. Ustalanie regulaminu klasy – zasady, normy, hierarchia. 3. Poznanie sposobów rozwiązywania konfliktów w grupie: ćwiczenia w świadomym ich stosowaniu. Nauka negocjacji. 4. Wzmacnianie przekonania o wartości: koleżeństwa i przyjaźni, wzajemnego szacunku, udzielania sobie pomocy, współpracy, empatii. 5. Kształtowanie i wzmacnianie postawy tolerancji (z uwzględnieniem różnic intelektualnych uczniów, ich światopoglądu, statusu materialnego). 6. Zdobywanie i doskonalenie umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu. 7. Bezpieczne poruszanie się po mieście, korzystanie ze środków komunikacji, przewodników, map. Umożliwienie zdobycia karty rowerowej. 8. Zdobywanie umiejętności turystycznych, poruszanie się po mieście i poza miastem (np. klasowa wycieczka rowerowa). 9. Zdobycie karty rowerowej. 10. Zdobycie i doskonalenie umiejętności pływackich. 11.Pogłębienie wiedzy i refleksji na temat pozytywnych i negatywnych oddziaływań grupy rówieśniczej, rozwijanie umiejętności dokonywania właściwych wyborów. 12. Kształtowanie postaw prospołecznych – umiejętność rozpoznawania własnych i cudzych stanów emocjonalnych, radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych, szacunek dla odmienności fizycznej i poglądowej, znajomość ogólnych zasad komunikacji, przestrzeganie zasad, norm i regulaminów. KOMUNIKOWANIE SIĘ 1. Doskonalenie i utrwalanie umiejętności skutecznego i akceptowanego komunikowania się oraz wyrażania swoich myśli, odczuć i emocji. 2. Ćwiczenia w stosowaniu podstawowych zasad komunikacji międzyludzkich:
3. Poznanie i stosowanie sposobów przełamywania barier komunikacyjnych (doskonalenie aktywnego słuchania, udział w rozmowie, rozwijanie umiejętności nazywania własnych uczuć i akceptowanego sposobu wyrażania swoich emocji). 4. Ćwiczenia zachowań asertywnych w różnych sytuacjach społecznych:
5. Wyrobienie przekonania o zaletach i wartościach poprawnego komunikowania się w każdej grupie społecznej. WYCHOWANIE REGIONALNE 1. Ogólna charakterystyka geograficzna i kulturowa regionu. 2. Elementy historii regionu i jej związek z historią i tradycją własnej rodziny. 3. Wykorzystanie funkcji poznawczych Muzeum Rybołówstwa Morskiego i księgozbioru Biblioteki Miejskiej. 4. Lokalne i regionalne tradycje, święta, obyczaje i zwyczaje – z uwzględnieniem wpływów kulturowych ludności napływowej po II wojnie światowej (domowe zwyczaje, muzyka, język, potrawy) oraz kultury morskiej. 5. Historia Flotylli Obrony Wybrzeża w naszym mieście. 6. Szkolne święta, obyczaje, zwyczaje związane z patronem Marynarką Wojenną RP. 7. Miejscowe podania o regionie i mieście. 8. Rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej. 9.Konkurs plastyczny – Moje ulubione miejsce w mieście. 10.Poszukiwanie korzeni, kształcenie świadomości własnego pochodzenia – związki rodzinne z regionem. 11.Historia mojej miejscowości. 12.Praca ludzi związanych z morzem. 13.Lokalne miejsca tradycji i kultury narodowej. 14. Turystyczny charakter miasta Świnoujścia.. 15. Poznanie gospodarczej i społecznej funkcji miasta (wykorzystanie możliwości i pomocy rodziców). 16.Sztuka ludowa, folklor, tradycje morskie, rzemiosło ludzi morza. 17.Charakterystyka krajobrazu Pomorza Zachodniego. WYCHOWANIE DLA OJCZYZNY 1. Poznanie historii i tradycji naszego narodu, budzenie poczucie świadomości narodowej. 2. Pogłębianie uczuć patriotycznych poprzez utrwalanie wiadomości o symbolach narodowych, historii hymnu polskiego, jego znaczenia i sposobu zachowania wobec jego odbioru. 3. Walory turystyczno-krajoznawcze Polski. 4. Zagrożenia środowiska przyrodniczego i jego ochrona. 5. Rozbudzanie poczucia dumy narodowej poprzez wyjazdy poświęcone poznaniu źródeł powstania państwa polskiego. 6. Poznanie różnorodnych legend związanych z korzeniami państwowości Polskiej. 7. Poznanie sylwetek Polaków będących autorytetami na przestrzeni wieków – prezentacje uczniów. 8. Być patriotą – dawniej i dzisiaj (problem tożsamości narodowej, znaczenie pojęcia, przejawy patriotyzmu, duma narodowa). 9. Poznanie przedstawień teatralnych polskich twórców lub związanych z tradycją narodową. 10. Polska państwem morskim – znaczenie polityczne i gospodarcze. WYCHOWANIE DLA ŚWIATA 1. Poznanie ciekawych miejsc na świecie (filmy, prezentacje multimedialne, zdjęcia, pamiątki). 2. Zainteresowanie obyczajami różnych narodów (obyczaje, tradycje rodzinne związane z kulturą różnych narodów). 3. Praktyczne włączenie w aktualne wydarzenia na świecie poprzez np. akcje charytatywne, korespondencje, uczestnictwo w konkursach międzynarodowych. 4. Polska w Unii Europejskiej. 5. Poznanie najbliższego sąsiada zagranicznego. 6. Poszukiwanie naszego miejsca w kulturze europejskiej. Uwagi końcowe: 1. Za realizację programu odpowiedzialni są wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny i inni pedagogiczni pracownicy szkoły ze sobą współpracujący. 2. Nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do wykorzystania treści programowych do realizacji programu wychowawczego. 3. Realizacja zadań wychowawczych przebiega przy współpracy z rodzicami. 4. Program ma charakter ewaluacyjny (ewaluacji dokonuje zespół wychowawczy). 5. Nadzór nad realizacją programu sprawuje dyrektor szkoły. 6. Procedury postępowania w przypadku naruszenia norm i zasad, ujętych w szkolnym programie profilaktyczno – wychowawczym zostały uwzględnione w statucie szkoły. Zatwierdzony do realizacji przez Radę Pedagogiczną 1.09.2017 r. |